fredag 18 februari 2011

Val i Uganda

Idag går väljarna till urnorna för att välja ledare på alla nivåer (se här, här, här och, för analys och bakgrund, här. Viktigast är förstår presidentvalet. Få tror att det kommer att hederligt till. Oppositionsledaren, Kizza Besigye, gick 2001 och 2006 till domstol, och Högsta domstolen fann då att det förekommit omfattande fel, men inte i tillräcklig mån för att förändra resultatet. Denna gång har Besigye sagt att han istället ska vända sig till “the Court of the People” om han förlorar. Förtroendet för regimen är i många kretsar så lågt att man kommer att gå ut på gatorna även om Museveni skulle vinna rättvist.

2 kommentarer:

Maria sa...

Det kommer en tid i varje människas liv då hon måste göra ett val - antingen att leva eller att dö - antingen att gifta sig eller inte gifta sig - antingen att ta en annan människas liv eller inte ta en annan mänskas liv - antingen att skaffa barn eller inte och så vidare. Den slutgiltiga frågan ligger dock i att göra rätt eller fel dvs att sätta sig i de godas eller det ondas tjänst. Om nu gud finns är svaret enkelt - att göra de andra vad man vill att de ska göra för en själv. Om gud inte finns - då är det svårare att finna hopp för mänskligheten.

Min 80-åriga mor var 10 år när bomberna föll över Helsingfors. Hon är ett barn av sin generation. Också jag är ett barn av min generation. Jag har haft rätten att rösta för vilket parti jag vill, att välja min religion att välja mina kläder att välja mina hmmm. många pojkvänner. När jag dör har jag rätten att bli begravd på ett värdigt sätt trots att jag inte skulle ha tillgångar efter mig. Den i finska jorden djupt förankrade lutherska tron har begravt både kristna och muslimer, ryssar och tatarer och utan att det har kostat. Det är därför jag också betalar kyrkoskatt. För att få åtminstånde en värdig begravning. Jag vill som avslutning hedra den svenska skalden Tegnér som är ett praktexemplar av den nordiska humanismen.

"Vad mänsklighetens härlige ha sökt sitt hela sköna rika liv igenom,
väl är det väl värt att sökas av oss alla."

Maria sa...

To continue my argument, which is tiresome but neccesary, I would like to refer to the third book of Moses, Leviticus, which is full of ethnographic documents of what to do and what not to do. And to make it a bit more complicated we should, General Taric in mind, travel back to the Tarik mountain in Gibraltar which I visited in the nineties.